شیرازو میگَن نازه واسِی، آفتُو جِنگِش

10 جاذبه برتر شیراز که حتما باید دید!

10 جاذبه برتر شیراز که حتما باید دید!

1398/12/20   مریم ولی پور نورعلی

شیرازو میگَن نازه واسِی، آفتُو جِنگِش
شیراز شهر عشق، فرهنگ، تمدن و مهد شاعران بزرگ و خوش ذوق، سرزمین گل‌های رنگارنگ و باغات زیبا یکی از مهمترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. محال است در اردیبهشت‌ماه به این شهر سفر کنید و عطر بهار نارنج باغ نارنجستانش شما را مست نکند، یا دیدن خانه‌های زیبای قدیمی اش روح شما را آرام نکند. مردم باصفای شیراز در مهمان نوازی و خوش رفتاری با مهمانان زبانزد هستند، و با غذاها و شیرینی‌های لذیذ مخصوص خود از شما پذیرایی می‌کنند. شنیدن قصه های تاریخی این شهر کهن از دوره هخامنشی تا زندیه در کنار بقایای آنها هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. جالب است بدانید که تخت‌جمشید دومین اثر ایرانی ثبت شده در یونسکو در استان فارس قرار دارد. ما در اینجا 10 جاذبه پر بازدید این شهر را به شما معرفی می‌کنیم.


1) مجموعه تخت‌جمشید
تخت‌جمشید یا پارسه، نام شهر باستانی در زمان امپراطوری هخامنشیان است که در شمال شرقی شیراز واقع می‌باشد و حدود 200 سال پایتخت ایران بوده است. وقتی به این مجموعه وارد می‌شوید، بقایای کاخی باشکوه معروف به تخت‌جمشید را با سازه‌هایی عظیم و باورنکردنی می‌بینید، که حاصل هنر و تفکر بهترین معماران جهان می‌باشد. این کاخ بر روی صخره ای عظیم ساخته شده، و در هر دوره‌ای قسمت‎هایی به آن اضافه شده است. در آن زمان شاهان ایران نیمی از دنیا را اداره می‌کردند به همین دلیل با آغاز سال نو، نمایندگانی از کشورها و ایالات متعدد برای تقدیم پیشکش‌هایشان به شاه ایران به این شهر می‌آمدند. گل نبشته‌هایی از دل این کاخ کشف شده‌اند که نشان دهنده سیستمی قدرتمند، عادل، مدبر، و پیشرفته می‌باشند. مواردی که حتی در دنیای امروز کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند تمامی آنها را داشته باشند.

مجموعه تخت‌جمشید

2) مجموعه پاسارگاد

مجموعه تاریخی پاسارگاد در دشت وسیعی در شمال استان فارس و در نزدیکی تخت‌جمشید واقع می‌باشد. سازه‌های فوق‌العاده تماشایی آن که آثار به جای مانده از دوران هخامنشایان هستند، شکوه شاهان و هنر معماران آن زمان را به هر بازدید کننده ایرانی و خارجی اثبات می‌کنند. این میراث جهانی شامل بقایای ساختمان‌هایی همچون آرامگاه کوروش بزرگ، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ اختصاصی، دو کوشک، کاخ دروازه، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، پل، کاخ بارعام، تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی می‌باشند.
آرامگاه کوروش کبیر

3) باغ ارم

شیراز باغ‌های زیبای بسیاری دارد. اما یکی از دل انگیزترین باغ‌های این شهر باغ ارم است که متعلق به دوره قاجار می‌باشد. وجود عمارت سه طبقه شاهکار قاجاری، نهرها و حوض‌های روح افزا، درختان سرو و نارنج، انواع گلهای زیبایی که از سراسر دنیا به آنجا آورده شده‌اند، همگی زیبایی این باغ ایرانی را صد چندان کرده اند. عمارت حیرت انگیز این باغ با نقاشی‌هایی از شاهنامه فردوسی و عصر قاجار، گچبری ها و کاشی کاری‌های هنرمندانه و ستون هایی شبیه به تخت‌جمشید مزین شده است. اگر به دیدن این باغ زیبا رفتید حتما درخت سرو هزار ساله ای که در آنجا خودنمایی می‌کند را ببینید.
باغ ارم

4) حافظیه

شیراز به شهر شاعران عاشق‌پیشه شهرت دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر تاریخی آرامگاه حافظیه محل دفن خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی است که در قرن هشتم زندگی می‌کرد. آرامگاه حافظیه در دوره های مختلف توسط پادشاهان آن زمان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برخی قسمت‌های آن مانند تالار چهارستون در عصر زندیه به آن افزوده شد. این آرامگاه به دلیل موقعیت مکانی و مساحت دو هکتاری‌اش از چهار درب قابل ورود است. ورودی اصلی حافظیه از حیاط جنوبی است که پس از ورود با منظره بی نظیری از نارنجستان‌ها، باغچه‌ها و گلدان‌های بزرگ و زیبا روبرو می‌شوید. همچنین تفعل زدن به دیوان اشعار حافظ در میان مردم ایران محبوب می‌باشد.
آرامگاه حافظ

5) سعدیه

جاذبه دیدنی دیگری که در شمال‌شرق شیراز در دامنه کوه قرار دارد آرامگاه سعدی شاعر بزرگ دیگر این سرزمین کهن است. سعدیه یا آرامگاه سعدی در گذشته خانقاه این شاعر بزرگ بوده است که پس از فوت او در همین محل دفن شد. سبک این بنا ایرانی است و نمای ساختمان با سنگ‌های سفید و کاشی تزئین شده است. وقتی به سمت آرامگاه قدم برمی‌دارید 8 ستون در جلوی مقبره و یک گنبد فیروزه ای بر روی آرامگاه می‌بینید. یکی از دیدنی‌های این مجموعه، حوضچه ماهی آن است که در سمت چپ آرامگاه قرار دارد. وقتی از پله‌ها پایین می‌روید در فضایی زیبا به یک حوض ماهی هشت ضلعی می‌رسید و در بالای سرتان نیز یک نورگیر هشت ضلعی در کنار دو نورگیر چهار ضلعی خواهید دید. کتاب‌های گلستان سعدی و بوستان سعدی از آثار مهم این شاعر بزرگ شیرازی هستند.
آرامگاه سعدی

6) مسجد نصیرالملک

مگر می‌شود به شیراز سفر کرد و مسجد نصیرالملک را از نزدیک ندید! این مسجد قدیمی زیبا با پنجره‌هایی رنگارنگ با تابش نور خورشید زیبایی فوق‌العاده‌ای را به خصوص در اوایل صبح در چشم تماشاگر خلق می‌کند. مسجد نصیر‌الملک به خاطر همین ویژگی منحصر‌به فردش در میان گردشگران داخلی و حتی خارجی بسیار محبوب و پر بازدید می‌باشد، و فضای آن آرامش خاصی به بازدید‌کننده می‌دهد. این شاهکار ایرانی به دستور خواجه‌ نصیرالملک از بزرگان دوره قاجار ساخته شد و معماری بی‌نظیرش حاصل دست هنرمند آن زمان محمد‌حسن معمار است. این مسجد به شکل مستطیل و دارای دو شبستان شرقی و غربی و دو ایوان شمالی و جنوبی می‌باشد. بناهای این مجموعه شامل مسجد، حمام، آب انبار، خانه و... می‌باشند.
مسجد نصیرالملک

7) نارنجستان قوام و خانه زینت‌الملوک

یکی از دلایل زیبایی شیراز وجود درختان نارنج فراوان و بناهای قدیمی می‌باشد. نارنجستان قوام نیز یکی از دیدنی‌ترین خانه های قدیمی این شهر است. به خصوص اگر در اردیبهشت ماه به این مکان بروید از عطر شکوفه‌های نارنج مست می‌شوید. اگرچه این خانه قدیمی خیلی بزرگ نیست ولی گچبری‌ها، کاشی کاری‌ها، معرق کاری‌ها، منبت کاری‌ها، آینه کاری‌ها، طراحی‌ها و رنگ‌های زیبای به کار رفته در آن این خانه را به یکی از جاذبه‌های تماشایی شیراز تبدیل کرده است. نارنجستان قوام که در زمان قاجار ساخته شد متعلق به خانواده قوام از بزرگان دوره قاجاریه است. این بنای قدیمی شامل دو عمارت بیرونی و اندرونی می‌باشد، و فضای اندرونی آن به خانه زینت‌الملوک معروف شده است. این دو بخش توسط تونلی به یکدیگر متصل می‌باشند.
نارنجستان قوام
خانه زینت‌الملوک

8) ارگ زندیه
در زمان سلطنت سلسله زندیه کریم‌خان زند در مرکز شهر شیراز مکانی را برای سکونت خود و خانواده اش انتخاب کرد و از بهترین معماران و مرغوب‌ترین مصالح زمان خود برای ساخت آن بهره گرفت. این مکان که به ارگ کریم‌خانی مشهور است دارای نمایی آجری و دیوارهایی با ارتفاع 12 متر و 4 برج به ارتفاع 14 متر می باشد، که برای حفظ حکومت در جنگ‌های آن زمان فواید بسیار خوبی داشته است. نمای آجری این ارگ در عین سادگی بسیار زیبا بوده و هر ساله توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. ارگ زندیه در دوره‌های مختلف کاربری متفاوتی داشته و در دوره پهلوی از آن به عنوان زندان استفاده می‌شده است.
ارگ کریم‌خان زند

9) مجموعه وکیل
به جرأت می‌توان گفت محال است کسی به شیراز سفر کند و از مجموعه وکیل بازدید نکند. مجموعه وکیل که متعلق به دوره زندیه می‌باشد، شامل بازار، حمام، مسجد و آب انبار وکیل است. بازار وکیل یکی از مشهورترین بازارهای تاریخی ایران است که در مرکز شیراز و به دستور کریم‌خان‌زند ساخته شد. این بازار در گذشته محل داد و ستد و امور بازرگانی تجار و قلب شهر بوده است. بازار وکیل علی رغم قدمت تاریخی‌اش هنوز هم برای هر گردشگر ایرانی و خارجی تماشایی است، و معماری زیبای آن به سبک چهار ایوانی و برگرفته از دوره صفویه می‌باشد. دو شاهکار دیگر این مجموعه یعنی حمام و مسجد وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند. یکی از پیشرفته ترین سبک های معماری دوره زندیه در حمام زیبای وکیل خودنمایی می‌کند. با دیدن آن متوجه می‌شوید که مهندسان و معماران آن دوره چه تدابیری برای خارج نشدن هوای گرم و وارد نشدن هوای سرد اندیشیده‌اند، و این نشان از هوش بالای آنها بوده است.
مسجد وکیل
حمام وکیل

10) دروازه قرآن

شیراز در گذشته 6 دروازه داشت که در حال حاضر تنها یکی از آنها وجود دارد. این دروازه که به نام دروازه قرآن مشهور است به دستور عضدالدوله دیلمی و در شمال شرقی شیراز ساخته شد، و در طی سال‌ها هم به عمد و هم بر اثر عوامل طبیعی دچار صدماتی شد و سپس بعدها در دوره زندیه به دستور کریم‎خان زند بازسازی شد. نام این دروازه به خاطر دو قرآنی است که درون اتاقکی در بالای آن قرار داده شده بود تا از سلامت مسافرینی که از زیر آن عبور می کنند محافظت کند. البته در حال حاضر قرآن‌های این دروازه در موزه پارس نگهداری می‌شوند.

در سفر به شهر شیراز همراه همسو باشید تا از این جاذبه‌های دیدنی لذت ببرید.







1398/12/20   مریم ولی پور نورعلی

لینک: http://www.hamsoosafar.com/trip.cfm?id=36
بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن