ترکمن صحرا

سرزمین اسب و دوتار
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای همسو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل
ترکمن صحرا
سرزمین اسب و دوتار


این‌بار راهی استان گلستان و منطقه ترکمن صحرا می‌شویم تا در طبیعت چشم‌نواز دشت و کوه و آبشار، خستگی‌ها را به فراموشی بسپاریم. ترکمن صحرا منطقه‌ای بزرگ در شمال شرقی ایران است که از یک سو به دریای خزر و از سویی دیگر به کوه‌های البرز می‌رسد. امتداد این منطقه تا خراسان و بجنورد کشیده شده و سراسر زیبایی و شگفتی است. تور ترکمن صحرا همسوسفر برنامه‌ای هیجان‌انگیز از سفر به این منطقه را در نظر گرفته تا از لحظه لحظه آن لذت ببرید.

 

ترکمن صحرا کجاست؟

نام ترکمن صحرا با رقص و رنگ و زیبایی زندگی ترکمن‌ها در هم آمیخته تا مناظری شگفت‌انگیز را خلق کند. ترکمن صحرا منطقه‌ای جلگه‌ای و وسیع، فراسوی مرزهای جغرافیایی است که علاوه بر خاک ایران تا کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و افغانستان امتداد دارد. این منطقه روزهای تاریخی و تجزیه مرزهای ایران در پس سختی‌ها را به چشم دیده و به امروز رسیده است.

در ایران، دشت جلگه‌ای ترکمن صحرا از شمال به کشور تاجیکستان، از شرق به استان خراسان شمالی، از جنوب به کوهپایه‌های البرز و از غرب به دریای خزر می‌رسد. در واقع این منطقه استان گلستان و بخش‌هایی از خراسان شمالی را پوشش می‌دهد. شهرهایی همچون گنبد کاووس، بندر ترکمن، گرگان، کلاله، نگین شهر و... در این منطقه قرار دارند.

 

چرا تور ترکمن صحرا؟

اگر تا به حال به منطقه ترکمن صحرا سفر نکرده‌اید، بدون شک بخش مهمی از زیبایی‌های ایران را از دست داده‌اید! در این منطقه آبشارهایی زیبا همچون آبشار خزه‌ای کبودوال جریان داشته و زیبایی تپه ماهورها و دشت‌های سرسبز، چشم را خیره می‌کند. در کنار تمام این زیبایی‌ها، در تور ترکمن صحرا همسوسفر از آثار تاریخی شهرهای این منطقه همچون گنبدکاووس دیدن خواهید کرد و با موسیقی، رقص و فرهنگ زندگی مردم محلی نیز آشنا خواهید شد. تور گروهی ترکمن صحرا و دورهمی و شادی، جذابیت‌های سفر به این قطعه از بهشت ایران را چند برابر خواهد کرد.

 

جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا

بخشی از جاهای دیدنی ترکمن صحرا طبیعت زیبای این منطقه است که از جمله این زیبایی‌ها می‌توان به آبشار کبودوال، چشمه گل‌رامیان، آبشار شیرآباد و جزیره آشوراده اشاره کرد. قسمتی دیگر از دیدنی‌های این منطقه شهرها و آثار تاریخی آن همچون بندر ترکمن و بازار مرزی، آرامگاه و قبرستان خالدنبی و بنای آجری برج گنبد قابوس است. تفاوتی نمی‌کند که این سفر را در دشت و صحرا باشیم یا در شهرها و مناطق مسکونی، مطمئن باشید که هر آنچه در این منطقه می‌بینید، سراسر زیبایی است.

 

آبشار کبودوال

در ۱۰ کیلومتری علی آباد کتول و در قلب جنگل‌های هیرکانی به آبشار کبودوال می‌رسید که عنوان تنها آبشار تمام خزه‌ای ایران را به خود اختصاص داده است. آب این آبشار از میان خزه‌ها به سمت پایین سرازیر شده و مناظر فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده است. البته عمر این خزه‌ها با شروع زمستان به سر آمده و در بهار، رویش خود را آغاز می‌کنند.

 

جزیره آشوراده

در تور گروهی ترکمن صحرا همسوسفر از جزیره آشوراده نیز دیدن می‌کنیم. آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است و در حدود ۳۹ کیلومتر از شهر گرگان فاصله دارد. با قدم زدن در این جزیره می‌توانید به آبی دریای خزر چشم بدوزید و از گونه‌های گیاهی و جانوری آن نیز دیدن کنید. آشوراده همان جایی است که در تور ترکمن صحرا به آن نیاز دارید تا پس از سرسبزی دشت به آرامش آب‌های خزر برسید.

 

برج گنبد قاووس

در سفر با تور گروهی ترکمن صحرا خود را برای دیدن بلندترین برج تمام آجری جهان در شهر گنبد کاووس آماده کنید. قدمت این برج به سده چهارم هجری می‌رسد و ارتفاع برج به همراه پی آن، ۷۲ متر است. دورتادور بنای برج گنبد قاووس کتیبه‌های به خط کوفی دیده می‌شود که تماشای آن‌ها مانند سفر در تاریخ و رسیدن به دوره شمس المعالی قابوس بن وشمگیر است که دستور ساخت این بنا را داد.

 

جاذبه‌های فرهنگی بندر ترکمن

اقوام ترکمن با آداب و رسوم و لباس‌ها و مراسم خاص خود، بخشی از نمود فرهنگی اقوام ایرانی را تشکیل می‌دهند. آوازهای ترکمنی همراه با سازهایی مانند دوتار و کمانچه اجرا می‌شود. جشن نوروز در این منطقه شور و حال ویژه‌ای داشته که با ساز و آواز و رقص‌های محلی همراه است. لباس‌های مردم ترکمن از رنگ‌های شاد با طرح‌های جذاب دوخته شده و خانم‌ها در کنار لباس‌های رنگی، از زیورآلات مختلفی نیز استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که فرهنگ مردم ترکمن را با قالی و قالیچه‌های زیبا نیز می‌شناسند که بهترین سوغات از این منطقه خواهد بود.

 

بهترین زمان تور ترکمن صحرا

ممکن است ابتدا تصور کنید که ترکمن صحرا همچون دیگر مناطق شمالی ایران در تابستان و زمستان هوای معتدلی داشته و می‌توان راهی سفر شد، اما اصلا این‌طور نیست! آب‌وهوای ترکمن صحرا از دیگر مناطق شمال ایران در نزدیکی سواحل خزر کاملا متفاوت بوده و سرمای هوای زمستان و خشکی و گرمای تابستان، سفر در این دو فصل را محدود کرده است.

اوایل بهار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بهترین زمان ممکن است تا به ترکمن صحرا سفر کرده و در دامان طبیعت به لذت و آرامش برسید. در اوایل بهار بخش‌هایی از این دشت، غرق در گل‌های زرد و شقایق‌های قرمز می‌شود که دنیای رنگ‌ها چشم شما را نوازش می‌دهد. البته در اوایل پاییز هم می‌توان به این منطقه سفر کرد، اما زیبایی بهار را نخواهد داشت و احتمال بارندگی نیز وجود دارد.

 

سوالات متداول

در سفر با تور ترکمن صحرا به چه وسایلی نیاز داریم؟

در سفر با تور، همراه برداشتن وسایل شخصی، لیوان، مدارک شناسایی، کوله پشتی، لباس و کفش مناسب را فراموش نکنید. همچنین در این سفر به عینک آفتابی، کلاه، کرم ضدآفتاب، زیرانداز و قمقمه نیاز خواهید داشت.

چرا ترکمن صحرا؟ چرا همسوسفر؟

اگر به دنبال یک طبیعت‌گردی و تفریح تمام عیار در دل دشت و دمن هستید، سفر به ترکمن صحرا بهترین انتخاب ممکن است. همسوسفر کلیه امکانات لازم را فراهم کرده و بهترین برنامه‌ریزی را داشته است تا جذاب‌ترین خاطرات شما از سفر به این منطقه رقم بخورد.

سفر با تور ترکمن صحرا همسوسفر از چه مسیری و چگونه انجام می‌شود؟

مبدا سفر ما شهر تهران و مقصد اولیه، شهرستان علی آباد است. این مسیر با اتوبوس VIP و ۲۵ نفره سپری می‌شود و پس از علی آباد نیز ادامه سفر ما پر از زیبایی و شگفتی خواهد بود.

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا چه زمانی است؟

فصل بهار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا است که دشت غرق در گل‌های رنگین و سرسبزی چشم‌نواز بهار طبیعت می‌شود.